Jurnal 1 : “Listening to Parents’ Voices: Participatory Action Research In The Schools”
Jurnal ini membuat kajian bertujuan untuk meningkatkan tahap kerjasama antara pihak sekolah dan ibu bapa pelajar kurang upaya dari segi emosi melalui projek kajian tindakan. Apabila ibubapa berkongsi cerita mereka berkenaan pengalaman mereka dalam menjaga anak-anak mereka, ketidak upayaan dan pengasingan. Dari situ mereka cuba untuk mendapatkan maklumat tentang keadaan atau nasib anak-anak mereka serta pilihan pendidikan untuk anak-anak mereka. Akhirnya, mereka bangunkan dan melaksanakan rancangan tindakan untuk memperbaiki hubungan keluarga/ibubapa dan sekolah secara setempat, masyarakat dan negeri. Artikel ini menyimpulkan dengan contoh bagaimana model PAR boleh digunakan di dalam persekitaran kesihatan mental.
Jurnal 2 : THE EFFECTS OF PICTURES AND PROMPTS ON THE WRITING OF STUDENTS IN PRIMARY GRADES: ACTION RESEARCH BY GRADUATE STUDENTS AT CALIFORNIA STATE UNIVERSITY, NORTHRIDGE
guru dengan pengalaman mengajar secara purata 6 tahun (1 – 15 tahun) terlibat dalam kajian tindakan untuk mengkaji pengaruh gambar yang dipilih oleh guru terhadap kemahiran menulis murid. Seramai 165 pelajar sekolah rendah terlibat di dalam 2 fasa dalam projek ini: 83 pelajar lelaki dan 82 pelajar perempuan daripada tadika sehingga Gred 2. Data menunjukkan bahawa apabila guru memilih tugasan menulis sebagai salah satu cara untuk meningkatkan kemahiran menulis, penting bagi mereka untuk tahu samada ‘prompts’ sahaja atau ‘prompts’ digabungkan dengan gambar akan lebih memberi manfaat. Bagi pelajar yang lebih muda, dan mungkin pelajar bahasa kedua, gambar akan membantu kemahiran menulis dan melukis. Bagaimanapun, selepas tadika, gambar yang digabungkan bersama ‘prompts’ tidak memberi kesan positif terhadap penulisan mereka. Guru yang mengkaji telah memberi kesimpulan bahawa walaupun gambar akan memberi konteks dan maklumat kepada pelajar di semua peringkat umur untuk menulis, namun ia akan menyekat kreativiti mereka. Ini adalah dapatan yang tidak diduga: kerana faktor penentu sebenarnya adalah pengalaman dan pengetahuan bahasa Inggeris pelajar itu sendiri.
Jurnal ini membuat kajian bertujuan untuk meningkatkan tahap kerjasama antara pihak sekolah dan ibu bapa pelajar kurang upaya dari segi emosi melalui projek kajian tindakan. Apabila ibubapa berkongsi cerita mereka berkenaan pengalaman mereka dalam menjaga anak-anak mereka, ketidak upayaan dan pengasingan. Dari situ mereka cuba untuk mendapatkan maklumat tentang keadaan atau nasib anak-anak mereka serta pilihan pendidikan untuk anak-anak mereka. Akhirnya, mereka bangunkan dan melaksanakan rancangan tindakan untuk memperbaiki hubungan keluarga/ibubapa dan sekolah secara setempat, masyarakat dan negeri. Artikel ini menyimpulkan dengan contoh bagaimana model PAR boleh digunakan di dalam persekitaran kesihatan mental.
Jurnal 2 : THE EFFECTS OF PICTURES AND PROMPTS ON THE WRITING OF STUDENTS IN PRIMARY GRADES: ACTION RESEARCH BY GRADUATE STUDENTS AT CALIFORNIA STATE UNIVERSITY, NORTHRIDGE
guru dengan pengalaman mengajar secara purata 6 tahun (1 – 15 tahun) terlibat dalam kajian tindakan untuk mengkaji pengaruh gambar yang dipilih oleh guru terhadap kemahiran menulis murid. Seramai 165 pelajar sekolah rendah terlibat di dalam 2 fasa dalam projek ini: 83 pelajar lelaki dan 82 pelajar perempuan daripada tadika sehingga Gred 2. Data menunjukkan bahawa apabila guru memilih tugasan menulis sebagai salah satu cara untuk meningkatkan kemahiran menulis, penting bagi mereka untuk tahu samada ‘prompts’ sahaja atau ‘prompts’ digabungkan dengan gambar akan lebih memberi manfaat. Bagi pelajar yang lebih muda, dan mungkin pelajar bahasa kedua, gambar akan membantu kemahiran menulis dan melukis. Bagaimanapun, selepas tadika, gambar yang digabungkan bersama ‘prompts’ tidak memberi kesan positif terhadap penulisan mereka. Guru yang mengkaji telah memberi kesimpulan bahawa walaupun gambar akan memberi konteks dan maklumat kepada pelajar di semua peringkat umur untuk menulis, namun ia akan menyekat kreativiti mereka. Ini adalah dapatan yang tidak diduga: kerana faktor penentu sebenarnya adalah pengalaman dan pengetahuan bahasa Inggeris pelajar itu sendiri.
Jurnal 3 : AN ACTION RESEARCH EXPLORATION INTEGRATING STUDENT CHOICE AND ARTS ACTIVITIES IN A SIXTH GRADE SOCIAL STUDIES CLASSROOM
Kajian ini adalah untuk meneroka bagaimana penyepaduan seni dalam pendidikan sosial dapat meningkatkan penglibatan dan motivasi pelajar serta kesan kepada pencapaian pelajar setelah meningkatnya motivasi dan penglibatan pelajar di dalam bilik darjah. Rancangan pengajaran awal merujuk kepada pelbagai kecerdasan ketika penyepaduan aktiviti seni dan pengkaji hanya berpandukan kepada catatan reflektif guru dan tindak balas pelajar. Pengkaji tidak menjangkakan bahawa pelajar telah membuat pilihan di dalam pelbagai aktiviti untuk mendapat kesan terbaik yang akan diperolehi terhadap motivasi dan penglibatan mereka. Ramai pelajar pendidikan sosial telah memberi dalam tindak balas yang baik untuk menyepadukan aktiviti seni dan pilihan pelajar
No comments:
Post a Comment