Saturday, November 7, 2009

REKA BENTUK KAJIAN TINDAKAN




MODEL
KAJIAN TINDAKAN
(KURT LEWIN)



► Dibina pada tahun 1940-an
► Digunakan apabila masalah kajian telah diketahui.
► Dikenali sebagai Kurt Lewin's Action Research Spiral yang mana menunjukkan penambahbaikan yang berterusan dalam pembelajaran mengenai apa yang telah dikaji.
► Pendekatan spiral tersebut melibatkan beberapa langkah seperti;


1). Mengenal pasti idea

2). Pencarian fakta

3). Perancangan pelan tindakan

4). Pelaksanaan tindakan

5). Penilaian tindakan yang diambil

6). Ulangkaji pelan tindakan berdasarkan apa yang dipelajari dari langkah 5

7). Mengambil langkah tindakan seterusnya

PROSES KAJIAN
1. Tajuk kajian

2. Latar belakang kajian

3. Fokus/ Isu/ Perkara yang membangkitkan/ Ingin melihat

4.Tindakan biasa/ Situasi isu sekarang/ Asal usul perkara/bacaan/ tidak puas

5. Perancangan/ Rancangan tindakan/ Pelan

6. Pelaksanaan rancangan/ tindakan/ eksperimen/ Semasa menjalankan tindakan

7. Perhatian/ dapatan data kajian/ kiraan statistik/ Huraian dapatan dalam jadualRefleksi/ perbincangan dapatan/ Isu-isu yang didapati/ sumbangan hasil









MODEL KAJIAN TINDAKAN STEPHEN KEMMIS

► Dibina pada tahun 1983.

► Digunakan apabila masalah tidak diketahui. Kenapa ia berlaku?

► Reka bentuk ini menunjukkan kitar-kitar dalam kajian tindakan yang mana setiap kitar mempunyai 4 bahagian; rancangan, tindakan, pemerhatian dan refleksi.

► Bahagian-bahagian ini kemudian diulang dengan perancangan hasil ulangkaji dan tindakan yang seterusnya.


PROSES KAJIAN
1. Tajuk kajian
2. Latar belakang kajian
3. Fokus/ isu/ perkara yang membangkitkan/ ingin melihat
4. Rancangan/ Rancangan tindakan/ Pelan
5. Pelaksanaan rancangan/ tindakan/ eksperimen

6. Refleksi
LINGKARAN 2
1. Perancangan/ rancangan tindakan masalah baik isu yang dipilih
2. Pelaksanaan/ Tindakan/ eksperimen/ semasa menjalankan tindakan
3. Perhatian/ dapatan data kajian/ kiraan statistik/ huraian dapatan
4. Refleksi/ perbincangan dapatan/ isu-isu yang dibaiki


MODELKAJIAN TINDAKAN(STRINGER)

Dibina pada tahun 1999
► kajian tindakan bercorak penyertaan. Stringer (1999) melihat kajian tindakan penyertaan (participatory action research) sebagai satu gelung interaksi
► gelung interaksi menunjukkan 3 fasa kajian, iaitu bermula dengan penglihatan (looking), pemikiran (thinking) dan tindakan (action). Ini menunjukkan proses itu berulangan dan sentiasa diperbaharui.
► mengutamakan penglihatan (looking) untuk membina satu gambaran bagi membolehkan pihak yang berkepentingan (stakeholder) memahami isu yang mereka alami. Fasa ini meliputi pengumpulan data (seperti melalui temu bual, pemerhatian, dan analisis dokumen), merekod dan menganalisis maklumat serta membina dan melapor kepada pihak yang berkepentingan.
► Fasa seterusnya meliputi pemikiran (think), iaitu mentafsir isu-isu dengan lebih mendalam dan mengenal pasti keutamaan bagi menjalankan tindakan.
Pada fasa terakhir, penyelidik bertindak (act), iaitu menghasilkan penyelesaian-penyelesaian yang praktikal terhadap masalah-masalah yang timbul. Ini merangkumi pengujudan pelan tindakan dan menentukan hala tuju seperti menentukan objektif, tugas, dan orang-orang yang akan melaksanakan objektif serta memperoleh sumber-sumber yang diperlukan. Ia juga termasuk melaksanakan pelan, menggalakkan orang menjalankannya dan menilainya dari segi keberkesanan dan pencapaian.


MODELKAJIAN TINDAKAN(JOHN ELLIOT)

Tujuan : untuk membuktikan sesuatu teori/ Model.
Biasa digunakan oleh doktor perubatan.

1. Tajuk kajian
2. Latar belakang kajian
3. Kenalpasti idea/ Fokus/ Masalah kajian/ Teori
4. Tinjauan : Cara fakta dan analisis kenyataan
5. Perancangan Tindakan
Tindakan 1
Tindakan 2
Tindakan3
Tindakan 4
Huraikan semua dapatan tindakan di atas, pelaksanaan dan kesannya

6. Refleksi : Huraian kejayaan


MODEL KAJIAN TINDAKAN (EPRD)

1. Abstrak
2. Refleksi P & P
3. Isu keperihatinan / Fokus kajian
4. Objektif kajian
a. Objektif am
b. Objektif khusus
5. Kumpulan sasaran
6. Pelaksanaan Kajian
a. Tinjauan masalah
b. Analisis tinjauan masalah
c. Tindakan yang dijalankan
d. Pelaksanaan Tindakan dan pemerhatian/ Penilaian
i. Pelaksanaan aktiviti
iiPemerhatian, Refleksi
iii. Pelaksanaan aktiviti 2 – Pemerhatian, Refleksi
e. Refleksi kajian
i. Penilaian pencapaian tindakan
ii. Rumusan hasil dapatan kajian
iii. Refleksi proses P & P
f. Cadangan untuk kajian seterusnya.


No comments:

Post a Comment