Saturday, November 21, 2009

AKTIVITI 5: Tugasan 1 Buku & Tugasan 4 Mini KT

SOALAN : Mengapa guru (pelatih/novis/ berpengalaman) perlu melakukan kajian tindakan?

Merujuk kepada buku EDUCATIONAL INCLUSION AS ACTION RESEARCH :
( christine o'hanlon )

1. Meningkatkan mutu pengajaran mereka
2. Meningkatkan keberkesanan profesional sebagai guru untuk menyumbangkan pengetahuan kepada masyarakat dan pendidikan menyeluruh.
3. Menjadikan guru sebagai seorang yang reflektif terhadap isu-isu pengajaran dalam pendidikan
4. Membentuk kemahiran yang meningkatkan kefahaman tentang sekolah dan kerumitan di dalam bilik darjah
5. Menyediakan kefahaman mendalam untuk membuat keputusan setiap hari berkaitan dengan amalan pendidikan secara menyeluruh.

Menurut buku: BECOMING A TEACHER THROUGH ACTION RESEARCH (Donna Kalmbach Philips & Kevin Carr)
• Untuk mengetahui proses untuk menjadi seorang guru.
• Untuk memahami dengan lebih baik isu pelajar dan sekolah
• Untuk menganalisis kurikulum, berdasarkan literature di dalam amalan tersebut, dan untuk menentukan kekuatan dan kelemahan sebagai suatu petunjuk kepada seorang guru untuk melaksanakan tindakan yang sewajarnya.
•Untuk mencari atau menghasilkan kaedah pengajaran, amalan atau pendekatan sebagai perkara yang dititikberatkan untuk meningkatkan atau memperbaiki pembelajaran, sikap dan motivasi pelajar.
Menurut buku: DOING ACTION RESEARCH, A GUIDE FOR SCHOOL SUPPORT STAFF (Claire Taylor, Min Wilkie & Judith baser)
• Untuk memperbaiki P & P
Untuk mendapatkan wawasan baru serta kefahaman terhadap pelbagai isu yang berlaku di sekolah. Kajian ini juga dapat memberi bukti serta penjelasan terhadap peristiwa serta fenomena yang berlaku. Selain itu, ia juga adalah untuk meningkatkan kualiti kualiti pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
• Untuk menghasilkan teori baru Ketika menjalankan rangka kerja kajian yang sistematik, terdapat peluang untuk menghasilkan teori untuk memahami proses praktikal di dalam P & P.
• Untuk meningkatkan kemahiran merefleks pendidik

SOALAN : Mengapa anda ingin melakukan tajuk yang dipilih untuk mini kajian anda?

Pengintegrasian Video dan Smart Kit untuk meningkatkan pemahaman pelajar masalah pendengaran

Kami menggunakan video dan juga smart kit sebagai bahan bantu mengajar untuk pelajar masalah pendengaran. Kami memilih tajuk ini kerana:
1. Meningkatkan pemahaman pelajar masalah pendengaran
*Sebagai langkah untuk mereka lebih mudah untuk memahami apa yang diajar. Kami menggunakan video sebagai gambaran visual untuk memudahkan pelajar memahami tajuk-tajuk dalam Bahasa Melayu dan Perdagangan
2. Membantu pelajar memahami maksud/makna sesuatu perkataan
* Pelajar bermasalah pendengaran sememangnya lemah dalam penguasaan bahasa terutamanya Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris berbanding dengan matapelajaran yang melibatkan kemahiran dan pengiraan. Ada sesetengah pelajar yang hanya tahu perkataan tetapi tidak mengetahui makna perkataan tersebut. Mereka tidak pernah mendengar perkataan atau istilah-istilah baru yang mungkin asing bagi mereka. Penglihatan secara visual dapat membantu kefahaman mereka contohnya seperti perkataan pengalaman, kata kerja, perniaagaan, pengguna, iklan, pembeli, pembekal dan sebagainya
3. Melibatkan pelajar masalah pendengaran secara aktif di dalam bilik darjah
*Penggunaan smart kit juga dapat mewujudkan pembelajaran secara student centred pelajar terlibat secara aktif di dalam bilik darjah. selain itu ia dapat membantu pelajar mengingat dan sekaligus dapat membantu pelajar menguasai pelajaran yang diajar oleh guru

No comments:

Post a Comment