Friday, December 4, 2009

AKTIVITI 11: Tugasan 2

MENGENAL PASTI MASALAH

Jurnal 1: An Action Research Exploration Integrating Student Choice and Arts Activities in a Sixth Grade Social Studies Classroomskan

1. Guru mendapati pelajar lebih banyak masa difokukan kepada matapelajaran matematik dan pembacaan sedangkan matapelajran pendidikan sosial diperuntukkan waktu yang sedikit. pendidikan sosial sangat penting untuk menghubungkan pelajar dengan dunia luar dalam pelbagai aspek seperti budaya, sejarah dan sebagainya.
2. Guru memikirkan cara yang terbaik untuk menarik minat pelajar ketika belajar matapelajaran pendidikan sosial di dalam bilik darjah agar pembelajaran yang diperolehi oleh pelajr lebih bermakna


Jurnal 2 : Developing Formative Assesment in the Classroom: using action research to explore and modify theory


1. Untuk membangunkan potensi secara berterusan di dalam kelas adalah dengan melakukan penilaian untuk membantu pembelajaran. Pengkaji menjadikan penilaian formatif di dalam bilik darjah sebagai permasalahan kajian untuk meningkatkan pencapaian pelajar seterusnya membangunkan penilaian formatif.
2. Pengkaji juga melihat samaada kajian tindakan yang dibuat secara kolaboratif dapat membawa perubahan kepada profesionalisme guru dan amalan penilaian di dalam kelas



Jurnal 3: Coming to Terms with the Online Instructional Revolution: a success story revealed through action research


Pengkaji ingin melihat adakah kandungan pengetahuan yang diperolehi daripada pembelajaran subjek biologi berasaskan dalam talian adalah sama dengan pembelajaran secara tradisional iaitu di dalam bilik darjah. Maka, pengkaji telah bersetuju bahawa tempat untuk memulakan penerokaan terhadap pembelajaran berasaskan web dalam subjek biologi ini adalah di dalam kursus itu sendiri terutamanya yang direka untuk pelajar non-major. Oleh yang demikian, pengkaji telah menggunakan pelajar-pelajar daripada non-major dalam kursus biologi sebagai sampel untuk dibuat penyelidikan.

No comments:

Post a Comment